Paspoort, id-kaart of rijbewijs verloren

Paspoort of Identiteitskaart kwijt

Het kan gebeuren dat uw paspoort of identiteitskaart gestolen is of dat u het kwijtraakt. In geval van vermissing in Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de politie, maar kunt u een verklaring van vermissing invullen bij de gemeente. U kunt dan meteen een nieuw document aanvragen. Dit is alleen mogelijk bij een Nederlands document.

Indien er sprake is van een misdrijf adviseren wij om wel aangifte te doen bij de politie.

Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee.
Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe dan direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

Rijbewijs vermist

Als uw Nederlandse rijbewijs vermist is, hoeft u geen aangifte te doen bij de politie. U kunt een verklaring van vermissing invullen en meteen een nieuw rijbewijs aanvragen.
Het nieuwe rijbewijs is 10 jaar geldig. Behalve als u medisch gekeurd moet worden. U krijgt zo nodig een vervangend rijbewijs dat even lang geldig is als uw verloren of gestolen rijbewijs.

U kunt de vermissing van uw reisdocument of rijbewijs online doorgeven met DigiD.
Let op: De vermissing van uw paspoort of identiteitskaart wodt na het online doorgeven direct geregistreerd om misbruik te voorkomen. Hierna kan het document dus niet meer gebruikt worden als deze toch wordt teruggevonden! Het gebruik van een als vermist geregistreerd document is bij de wet strafbaar.

Vermissing reisdocument doorgeven

Vermissing rijbewijs doorgeven

Wilt u liever langskomen om de vermissing door te geven, dan is dat ook mogelijk. Om een vervangend document aan te vragen is het altijd noodzakelijk om langs te komen. 
Maakt u hiervoor eerst een afspraak. Dit kan online via onderstaande knop. U kunt ook telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer (0541) 58 81 11.

Afspraak maken

Bij de vermissing van paspoort of identiteitsbewijs of rijbewijs worden er geen extra kosten in rekening gebracht.

Reisdocumenten die als vermist zijn opgegeven bij de gemeente, kunnen niet meer worden gebruikt. Ook niet als u deze later terugvindt. U bent dan wel verplicht om uw oude teruggevonden paspoort of identiteitskaart in te leveren bij de gemeente.

Papieren verloren? En bent u bang voor identiteitsfraude? Geef dat aan bij de politie. Meer informatie vindt u ook op de website van de Rijksoverheid. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het Basisregister Reisdocumenten. 

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via info@oldenzaal.nl of telefoon (0541) 58 81 11