Verhuizing

Als u gaat verhuizen, geeft u dit door bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen, moet u dit doorgeven. Verhuist u vanuit de gemeente Oldenzaal naar een andere gemeente? Dan doet u bij de nieuwe gemeente aangifte van verhuizing. U wordt dan automatisch uitgeschreven.

Meld uw verhuizing op tijd

Het is wettelijk verplicht om uw verhuizing binnen vijf dagen na de verhuizing door te geven. Bent u al verhuisd en komt u dat dan bij ons doorgeven, dan wordt de verhuisdatum de dag dat u de verhuizing aan ons doorgeeft. Dit kan gevolgen hebben voor andere regelingen zoals bijvoorbeeld huurtoeslag. De gemeente kan een verhuisdatum tot maximaal vijf dagen na de verhuizing met terugwerkende kracht vastleggen. Op z'n vroegst kunt u uw verhuizing 4 weken voor uw verhuizing doorgeven.

De gemeente controleert de inschrijvingen op een adres. Meldt u uw verhuizing niet (op tijd)? Of geeft u bewust onjuiste informatie door? Dan riskeert u een boete.

Gaat u bij iemand inwonen?

Wanneer u bij iemand anders intrekt, moet u daarvoor schriftelijk toestemming hebben. Deze toestemming neemt u mee als u de verhuizing doorgeeft of u voegt de getekende verklaring toe aan uw digitale aanvraag. U kunt deze akkoordverklaring voor inwoning hiervoor gebruiken.

Verhuizen buitenland

Voor verhuizen vanuit of naar het buitenland geldt een andere procedure:

  • vertrek naar het buitenland
  • voor het doorgeven van een verhuizing vanuit het buitenland naar de gemeente Oldenzaal dient u altijd persoonlijk een afspraak te maken.

Geef uw verhuizing door met DigiD:

Verhuizing doorgeven

Het is ook mogelijk om de verhuizing bij de publieksbalie door te geven.

Wij werken alleen op afspraak. U weet dan precies wanneer u aan de beurt bent. Gebruik de knop hieronder.
Wilt u liever niet online de afspraak inplannen, dan kunt u dat ook telefonisch doen via telefoonnummer (0541) 58 81 11.

Afspraak maken

Om uw verhuizing aan de balie door te geven heeft u nodig:

  • een geldig legitimatiebewijs van elke persoon die verhuist;
  • als u bij iemand inwoont: een schriftelijke akkoordverklaring en (een kopie van) een geldig legitimatiebewijs van de hoofdbewoner;
  • als u samenwoont en er is geen sprake van een huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente: een schriftelijke machtiging en (een kopie van) een geldig legitimatiebewijs van de persoon voor wie u de verhuizing doorgeeft. NB: een samenlevingscontract is niet gelijk aan geregistreerd partnerschap.

 

Het doorgeven van uw verhuizing is gratis.

In de volgende gevallen doet u aangifte van uw verhuizing bij de gemeente Oldenzaal:

  • U verhuist binnen de gemeente Oldenzaal;
  • U verhuist vanuit een andere gemeente in Nederland naar de gemeente Oldenzaal;
  • U verhuist vanuit het buitenland naar de gemeente Oldenzaal;
  • U verhuist vanuit de gemeente Oldenzaal naar het buitenland.

Verhuist u vanuit de gemeente Oldenzaal naar een andere gemeente? Dan doet u bij de nieuwe gemeente aangifte van verhuizing. U wordt dan automatisch bij ons uitgeschreven.

Wie mag het vertrek melden?

De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:

  • de persoon zelf (vanaf 16 jaar)
  • ouders, voogd of verzorgers voor kinderen tot en met 15 jaar
  • ouders, voogd of verzorgers voor kinderen van 16 en 17 jaar, als ze voor en na de verhuizing hetzelfde adres hebben
  • de ouder en zijn meerderjarig kind voor elkaar, als ze voor en na de verhuizing hetzelfde adres hebben
  • echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar, als beiden voor en na de verhuizing hetzelfde adres hebben
  • curatoren voor de persoon die onder curatele gesteld is 

Verhuizing partner doorgeven

Bent u getrouwd of geregistreerd partner? Dan kunt u de verhuizing van uw partner doorgeven als u beiden van en naar hetzelfde adres verhuist. Uw partner hoeft geen toestemming te geven. Woont u samen zonder huwelijk of partnerschap? Geef dan allebei apart uw verhuizing door.

Verhuizing kinderen doorgeven

Als ouder kunt u de verhuizing van uw kind doorgeven als deze op hetzelfde adres gaat wonen. Toestemming van de andere ouder is niet nodig. Verhuist uw kind van de ene naar de andere ouder? Dan is toestemming van beide ouders nodig.

Regeling briefadres gemeente Oldenzaal

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 24 juni 2014 de "Regeling briefadres gemeente Oldenzaal 2013" vastgesteld.

De overheid moet burgers weten te vinden om taken uit te kunnen voeren. Daarbij gaat het om dienstverlening, maar ook om handhaving, bijvoorbeeld als er sprake is van fraude. Basisgegevens van inwoners worden opgenomen in de Basisregistratie personen (BRP). De BRP is van essentieel belang voor het functioneren van de overheid. Gegevens moeten van hoge kwaliteit zijn en dan met name de adresgegevens.

Uitgangspunt is dat het woonadres wordt geregistreerd in de BRP. In sommige gevallen is het mogelijk om een briefadres te laten registreren als een woonadres ontbreekt. Bijvoorbeeld als een student voor een stage korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft of als iemand een woning heeft gekocht en de nieuwe woning is nog niet opgeleverd.

Een briefadres verkleint echter de fysieke bereikbaarheid van de burgers. Daarom is een registratie op een briefadres alleen in een beperkt aantal gevallen toegestaan. De gemeente Oldenzaal heeft nu de “Regeling briefadres 2013” vastgesteld. Hierin staat wanneer een briefadres wel of niet mogelijk is.

De aangifte van een verhuizing naar een briefadres kunt u alleen persoonlijk aan de balie in het Stadhuis doorgeven.

Wij werken alleen op afspraak. U weet dan precies wanneer u aan de beurt bent. Gebruik de knop hieronder.
Wilt u liever niet online de afspraak inplannen, dan kunt u dat ook telefonisch doen via telefoonnummer (0541) 58 81 11.

Afspraak maken

 

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via info@oldenzaal.nl of telefoon (0541) 58 81 11