DigiD

Wat is DigiD?

DigiD Logo

DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl.
Met uw DigiD kunt u bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.

Wat zijn de voordelen van DigiD?

  • U hoeft niet al uw gegevens opnieuw in te voeren. Deze zijn bij ons bekend als u inlogt met uw DigiD.
  • Het transactieproces gaat sneller, is transparanter en is locatieonafhankelijk.
  • DigiD geeft een betere controle op én bescherming van de aanlevering. Daarbij wordt voorkomen dat iemand onder valse identiteit een aanlevering kan doen.

Hoe krijg ik mijn eigen DigiD-inlogcode?

Voor het verkrijgen van uw inlogcode, hoeft u zich maar één keer aan te melden. Dat gaat eenvoudig:

Stap 1: Op www.DigiD.nl óf via het digitale loket van gemeente Oldenzaal gaat u naar ‘Aanvragen DigiD’. Automatisch opent zich het DigiD-aanvraagscherm, herkenbaar aan het DigiD-logo.

Stap 2: U vult vervolgens uw sofi-nummer, geboortedatum, postcode en huisnummer in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. DigiD stuurt dan per post een persoonlijke activeringscode naar het (huis)adres zoals u bekend bent bij uw gemeente.

Stap 3: Door de activeringscode samen met uw gebruikersnaam met wachtwoord in te vullen op het DigiD-activeringsscherm (via het digitale loket van de overheidsinstelling of direct via www.DigiD.nl, kies voor ‘Activeren DigiD’) activeert u uw registratie. U bevestigt nogmaals uw wachtwoord, of u kiest voor een nieuw wachtwoord, waarmee u voortaan gebruik kunt maken van een groeiend aantal elektronische overheidsdiensten.

Hoe gebruik ik DigiD?

De eerste keer dat u een product aanvraagt via het digitale loket hebt u een DigiD-gebruikersnaam met wachtwoord nodig. Dit is noodzakelijk, omdat het om persoonlijke en vertrouwelijke gegevens gaat. Iedereen binnen een gezin die een eigen paspoort of identiteitskaart aanvraagt, heeft een gratis eigen DigiD-gebruikersnaam met wachtwoord nodig. Dat geldt niet voor kinderen die worden bijgeschreven in het paspoort. Een DigiD biedt ook toegang tot de elektronische diensten van andere overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dat kan op onze website of direct op de website van DigiD.

Welke mogelijkheden zijn er?

Bij 'mogelijkheden' aan de rechterkant ziet u de link naar de website van DigiD. Op de site kiest u welke situatie voor u van toepassing is:

  • U heeft via de website van DigiD een DigiD aangevraagd. Daarna heeft u een brief met activeringscode van DigiD gekregen.
  • U heeft van een bij DigiD aangesloten organisatie bericht gehad dat die organisatie een aanvraag van een DigiD voor u in gang heeft gezet. Daarna heeft u van DigiD een brief met een activeringscode gekregen.

Vul de activeringscode die u per brief heeft gekregen en uw gebruikersnaam in. Kies vervolgens een nieuw wachtwoord. Uw activeringscode is strikt persoonlijk, net als uw gebruikersnaam en wachtwoord. Bescherm deze gegevens daarom goed en voorkom dat anderen er misbruik van kunnen maken. DigiD zal u nooit per e-mail of telefoon vragen om uw gebruikersnaam of wachtwoord.

Waarom is DigiD bij bepaalde transacties verplicht?

  • De gemeente heeft gegevens uit het GBA nodig om uw aanvraag te verwerken. Door het gebruik van DigiD heeft de gemeente de gegevens direct bij de hand. Op basis hiervan worden keuzes gemaakt.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van DigiD: www.DigiD.nl

 

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via info@oldenzaal.nl of telefoon (0541) 58 81 11