identity-card iconDigiD

DigiD

Wat is DigiD?

DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl. Met uw DigiD kunt u bij steeds meer instellingen terecht.

Waarom is DigiD bij bepaalde transacties verplicht?

De gemeente heeft persoonsgegevens nodig om uw aanvraag te verwerken. Door het gebruik van DigiD heeft de gemeente de gegevens direct bij de hand. Op basis hiervan worden keuzes gemaakt. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van DigiD:  www.digid.nl.

Wat zijn de voordelen van DigiD?

U hoeft niet al uw gegevens opnieuw in te voeren. Deze zijn bij ons bekend als u inlogt met uw DigiD. Het transactieproces gaat sneller, is transparanter en is locatieonafhankelijk. DigiD geeft een betere controle op én bescherming van de aanlevering. Daarbij wordt voorkomen dat iemand onder valse identiteit een aanlevering kan doen.

Hoe krijg ik mijn eigen DigiD-inlogcode?

Voor het verkrijgen van uw inlogcode, hoeft u zich maar één keer aan te melden. Dat gaat eenvoudig:

  1. Op  www.digid.nl. óf via de website van gemeente Oldenzaal gaat u naar ‘Aanvragen DigiD’. Automatisch opent zich het DigiD-aanvraagscherm, herkenbaar aan het DigiD-logo.
  2. U vult vervolgens uw sofi-nummer, geboortedatum, postcode en huisnummer in. Ook kiest u zelf een gebruikersnaam met wachtwoord. DigiD stuurt dan per post een persoonlijke activeringscode naar het (huis)adres zoals u bekend bent bij uw gemeente.
  3. Door de activeringscode samen met uw gebruikersnaam met wachtwoord in te vullen op het DigiD-activeringsscherm (via het digitale loket van de overheidsinstelling of direct via  www.digid.nl, kies voor ‘Activeren DigiD’) activeert u uw registratie. U bevestigt nogmaals uw wachtwoord, of u kiest voor een nieuw wachtwoord, waarmee u voortaan gebruik kunt maken van een groeiend aantal elektronische overheidsdiensten.

Hoe gebruik ik DigiD?

De eerste keer dat u een product aanvraagt via het digitale loket hebt u een DigiD-gebruikersnaam met wachtwoord nodig. Dit is noodzakelijk, omdat het om persoonlijke en vertrouwelijke gegevens gaat. Iedereen binnen een gezin die een eigen paspoort of identiteitskaart aanvraagt, heeft een gratis eigen DigiD-gebruikersnaam met wachtwoord nodig. Dat geldt niet voor kinderen die worden bijgeschreven in het paspoort. Een DigiD biedt ook toegang tot de elektronische diensten van andere overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst en de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dat kan op onze website of direct op de website van DigiD.

DigiD app

De DigiD app is de makkelijkste manier om veilig in te loggen. U hoeft geen ingewikkeld wachtwoord meer te onthouden. Alleen een pincode die u zelf kiest. Steeds meer organisaties vereisen dat u een ID-check toevoegt aan de DigiD app. Ze willen meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Door de ID-check toe te voegen kunt u meer met uw DigiD app.

Contact met de gemeente

Wij werken alleen op afspraak. Maak zelf online uw afspraak of bel telefoonnummer 14 0541 tijdens kantooruren.

Heeft u een vraag en kunt het antwoord niet vinden op deze website? Neem dan contact met ons op.

Telefoon (0541) 58 81 11 of 14 0541
WhatsApp 31 6 22 86 03 83
Adres Ganzenmarkt 1, 7571 CD Oldenzaal
Postadres Postbus 354, 7570 AJ Oldenzaal

 

Openingstijden stadhuis

Wij werken alleen op afspraak. Maak zelf online uw afspraak of bel telefoonnummer (0541) 58 81 11

Maandag 08.30 - 20.00 uur
Dinsdag 08.30 - 17.00 uur
Woensdag 08.30 - 17.00 uur
Donderdag 08.30 - 17.00 uur
Vrijdag 08.30 - 12.30 uur

Hoe beoordeelt u onze website?

Heeft u opmerkingen over de website of mist u bepaalde informatie? Laat het ons weten. 

Reactieformulier