default iconLegalisatie handtekening

Voor sommige documenten is het vereist dat daarop een gelegaliseerde handtekening staat. Maak daarvoor een afspraak.

Beschrijving

Voor sommige documenten (zoals het aanvragen van een buitenlands paspoort) is het vereist dat daarop een gelegaliseerde handtekening staat. Dit houdt in dat een ambtenaar, namens de burgemeester, verklaart dat het uw handtekening is. Alleen uw handtekening wordt dan beoordeeld door deze ambtenaar, niet de inhoud van het document.

Maak online een afspraak voor legalisatie. U weet dan precies wanneer u aan de beurt bent. Wilt u liever niet online de afspraak inplannen, dan kunt u dat ook telefonisch doen via telefoonnummer (0541) 58 81 11.

Aanvragen

Hoe gaat het in zijn werk?

U komt naar het Stadhuis met het document waarop de handtekening gelegaliseerd moet worden. U zet de handtekening pas bij de publieksbalie, deze wordt dan vergeleken met de handtekening op uw legitimatiebewijs. Door middel van stempels wordt uw handtekening gelegaliseerd. U kunt uw handtekening in elke gemeente in Nederland laten legaliseren. Dit hoeft niet per se in de gemeente waar u woont.

Wat moet ik meenemen?

U moet uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument) meenemen en het document waar de legalisatie op moet komen te staan.

Kosten

Het legaliseren van een handtekening kost € 13,50.

(Tarief 2023)

Bijzonderheden

Uitnodiging van gasten uit het buitenland

Vreemdelingen die een visum voor Nederland willen aanvragen voor een periode van maximaal 3 maanden, kunnen daarvoor terecht bij de Nederlandse ambassade of het consulaat in eigen land. Voor de aanvraag van een visum voor kort verblijf kan onder andere een bewijs van garantstelling of logiesverstrekking nodig zijn van vrienden of familie in Nederland.

Wilt u logies verstrekken aan personen die voor hun komst naar Nederland visumplichtig zijn? Of wilt u zich garant stellen? Het bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking is te vinden op de site van de Immigratie en Naturalisatie Dienst en de Rijksoverheid. Het formulier is ook verkrijgbaar aan de balie van de afdeling Burgerzaken.

Let op: De handtekening op het formulier moet gelegaliseerd worden door een bevoegd ambtenaar. En bent u gehuwd? Dan is het voor een garantstelling ook noodzakelijk dat de handtekening van uw partner wordt gelegaliseerd.

Contact met de gemeente

Wij werken alleen op afspraak. Maak zelf online uw afspraak of bel telefoonnummer 14 0541 tijdens kantooruren.

Heeft u een vraag en kunt het antwoord niet vinden op deze website? Neem dan contact met ons op.

Telefoon (0541) 58 81 11 of 14 0541
WhatsApp 31 6 22 86 03 83
Adres Ganzenmarkt 1, 7571 CD Oldenzaal
Postadres Postbus 354, 7570 AJ Oldenzaal

 

Openingstijden stadhuis

Wij werken alleen op afspraak. Maak zelf online uw afspraak of bel telefoonnummer (0541) 58 81 11

Maandag 08.30 - 20.00 uur
Dinsdag 08.30 - 17.00 uur
Woensdag 08.30 - 17.00 uur
Donderdag 08.30 - 17.00 uur
Vrijdag 08.30 - 12.30 uur

Hoe beoordeelt u onze website?

Heeft u opmerkingen over de website of mist u bepaalde informatie? Laat het ons weten. 

Reactieformulier