Legalisatie handtekening

Voor sommige documenten (zoals het aanvragen van een buitenlands paspoort) is het vereist dat daarop een gelegaliseerde handtekening staat. Dit houdt in dat een ambtenaar, namens de burgemeester, verklaart dat het uw handtekening is. Alleen uw handtekening wordt dan beoordeeld door deze ambtenaar, niet de inhoud van het document.

Wilt u logies verstrekken aan personen die voor hun komst naar Nederland visumplichtig zijn? Of wilt u zich garant stellen? U vindt meer informatie bij "bijzonderheden".

Als u een afspraak met ons maakt, weet u precies wanneer u aan de beurt bent. Gebruik de knop hieronder.
Wilt u liever geen afspraak maken? Dan kunt u uitsluitend op dinsdag- en donderdagmorgen tussen 08.30 en 12.30 uur bij ons terecht.

Afspraak maken

Hoe gaat het in zijn werk?
U komt naar het Stadhuis met het document waarop de handtekening gelegaliseerd moet worden. U zet de handtekening pas bij de publieksbalie, deze wordt dan vergeleken met de handtekening op uw legitimatiebewijs. Door middel van stempels wordt uw handtekening gelegaliseerd. U moet uw handtekening laten legaliseren bij de gemeente waar u ingeschreven staat.

Wat moet ik meenemen?
U moet uw legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of vreemdelingendocument) meenemen en het document waar de legalisatie op moet komen te staan.

 

Het legaliseren van een handtekening kost € 5,80.

Uitnodiging van gasten uit het buitenland

Vreemdelingen die een visum voor Nederland willen aanvragen voor een periode van maximaal 3 maanden, kunnen daarvoor terecht bij de Nederlandse ambassade of het consulaat in eigen land. Voor de aanvraag van een visum voor kort verblijf kan onder andere een bewijs van garantstelling of logiesverstrekking nodig zijn van vrienden of familie in Nederland.

Wilt u logies verstrekken aan personen die voor hun komst naar Nederland visumplichtig zijn? Of wilt u zich garant stellen? Het bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking is te vinden op de site van de Immigratie en Naturalisatie Dienst en de Rijksoverheid. Het formulier is ook verkrijgbaar aan de balie van de afdeling Burgerzaken.

Let op: De handtekening op het formulier moet gelegaliseerd worden door een bevoegd ambtenaar. En bent u gehuwd? Dan is het voor een garantstelling ook noodzakelijk dat de handtekening van uw partner wordt gelegaliseerd.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via info@oldenzaal.nl of telefoon (0541) 58 81 11