Vertrek naar het buitenland (emigreren)
Beschrijving
Als u naar het buitenland verhuist, dan doet u hiervan aangifte bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Dit doet u vanaf vijf dagen voor vertrek. U kunt uw emigratie niet eerder doorgeven.
Let op
Blijven er gezinsleden achter op het adres? Dan kunt u alleen aangifte doen aan de balie van de afdeling Burgerzaken. Daarbij moeten alle vertrekkende gezinsleden aanwezig zijn. Dit geldt ook voor minderjarigen. U kunt de verhuizing naar het buitenland dan niet digitaal melden.
Melding
U kunt uw vertrek naar het buitenland online melden met DigiD.
Een afspraak maken?
U kunt het vertrek ook persoonlijk doorgeven bij de publieksbalie. U moet daarvoor een geldig identiteitsbewijs meenemen. Wij werken alleen op afspraak. Maak hier uw een afspraak
Wilt u liever niet online de afspraak inplannen, dan kunt u dat natuurlijk ook telefonisch doen via telefoonnummer (0541) 58 81 11.
Let op: In sommige landen heeft u voor inschrijving een bewijs van uitschrijving uit Nederland nodig. Wilt u bij de aangifte duidelijk vermelden of u een bewijs van uitschrijving wilt ontvangen?
Voorwaarden
De aangifte van vertrek mag gedaan worden door:
- de persoon zelf (vanaf 16 jaar)
- ouders, voogd of verzorgers voor kinderen tot en met 15 jaar
- ouders, voogd of verzorgers voor kinderen van 16 en 17 jaar, als ze voor en na de verhuizing hetzelfde adres hebben
- de ouder en zijn meerderjarig kind voor elkaar, als ze voor en na de verhuizing hetzelfde adres hebben
- echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar, als beiden voor en na de verhuizing hetzelfde adres hebben
- curatoren voor de persoon die onder curatele gesteld is
Let op: Blijven er gezinsleden achter op het adres? Dan kunt u alleen aangifte doen aan de balie van de afdeling Burgerzaken. Daarbij moeten alle vertrekkende gezinsleden aanwezig zijn. Dit geldt ook voor minderjarigen. U kunt de verhuizing naar het buitenland dan niet digitaal of schriftelijk melden.