Vreemdelingenpaspoort

Als u de Nederlandse nationaliteit niet heeft, maar wel in Nederland woont en verblijft, kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Dit kan alleen als u kunt aantonen dat u geen paspoort kunt krijgen in het land waar u vandaan komt. Met het vreemdelingenpaspoort kunt u naar het buitenland reizen. Het paspoort is in alle landen geldig, behalve in het land waar u vandaan komt. Vaak heeft u daarnaast een visum nodig.

De geldigheid van het paspoort hangt af van het soort paspoort dat u krijgt. Het is maximaal 5 jaar geldig.

In het paspoort worden uw vingerafdrukken opgenomen. Dit geldt niet voor kinderen onder de 12 jaar.

Heeft u een vluchtelingenstatus? Dan kunt u geen vreemdelingenpaspoort aanvragen. Kijk voor meer informatie bij: 'Vluchtelingenpaspoort'.

Denkt u dat iemand misbruik wil maken van uw identiteit? Of bent u al slachtoffer geworden van identiteitsfraude? Doe dan meteen aangifte bij de politie. In geval van vermissing kunt u aan de balie een verklaring vermissing reisdocument invullen.

Als u een afspraak met ons maakt, weet u precies wanneer u aan de beurt bent. Gebruik de knop hieronder.
Wilt u liever geen afspraak maken? Dan kunt u uitsluitend op dinsdag- en donderdagmorgen tussen 08.30 en 12.30 uur bij ons terecht.

Afspraak maken

Om een vreemdelingenpaspoort aan te vragen, heeft u nodig:

  • Een geldige verblijfsvergunning type I, II of V.
  • Een verlopen vreemdelingenpaspoort, indien u reeds in het bezit was van een vreemdelingenpaspoort.
  • Een bewijs van identiteit.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt (zie ook Pasfoto, richtlijnen).
  • In geval van vermissing: een Nederlands proces-verbaal vermissing reisdocument. Kijk voor meer informatie bij 'Paspoort of identiteitskaart verloren'.
  • Een schriftelijke toestemming van de curator, als u onder curatele staat.
  • U moet uw paspoort betalen bij de aanvraag. U kunt met uw pinpas betalen.

Voor kinderen onder de 18 jaar:

  • moet een ouder of voogd mee naar de aanvraag. De ouder of voogd moet zich kunnen legitimeren.
  • moeten de ouders of de voogd schriftelijke toestemming geven. Het toestemmingsformulier moet door beide ouders of door de voogd ondertekend worden. Neem de schriftelijke toestemming en de identiteitsbewijzen van de ouders of voogden mee. Weigert een van de ouders toestemming te geven? U kunt vervangende toestemming aanvragen bij de rechtbank.
  • moeten kinderen zelf aanwezig zijn, zowel bij de aanvraag als bij het afhalen van het document.

De gemeente maakt bij uw aanvraag een scan van uw vingerafdrukken.

Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen naar aanleiding van identiteitsfraude?

  • Ga naar de politie om aangifte te doen van identiteitsfraude.
  • Laat de politie een proces-verbaal opmaken.
  • Ga naar de gemeente om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen vanwege verlies of diefstal.
  • De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het Basisregister Reisdocumenten.

Een vreemdelingenpaspoort kost: € 52,00

Wilt u met spoed een paspoort aanvragen? Dan betaalt u € 47,55 extra.

(tarieven 2018)

Voorwaarden zijn onder andere:

  • Uw eigen land geeft u geen paspoort.
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning (type I, II of V).
  • U staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP).
  • U heeft geen vluchtelingenstatus.

Kinderen moeten ook een eigen paspoort hebben. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden.

U vraagt een vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. De gemeente stuurt uw aanvraag door aan de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij moeten toestemming geven voor uw vreemdelingenpaspoort.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via info@oldenzaal.nl of telefoon (0541) 58 81 11