default iconTrouwen

Jullie gaan trouwen, wat bijzonder! U kunt digitaal een melding voorgenomen huwelijk doen via het formulier onderaan deze pagina. Dit formulier mailt u naar burgerlijkestand@oldenzaal.nl.

Beschrijving

Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van uw huwelijk. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit komt te zien. Bij de gemeente Oldenzaal kunt u kiezen voor een drietal ceremonies; het gratis huwelijk, het basis huwelijk (vanaf maart 2022) en het uitgebreid huwelijk.  

Aanvragen

Wettelijk moet de melding voorgenomen huwelijk ten minste twee weken en ten hoogste één jaar voor het huwelijk plaatsvinden. Nu heeft een trouwambtenaar voorbereidingstijd nodig om een persoonlijk karakter aan de toespraak te kunnen geven. Daarom adviseren wij om mimimaal 2 maanden voor uw huwelijk of partnerschapsregistratie de melding te doen.

In het buitenland?

Woont u of uw toekomstige partner in het buitenland en moet u bij de gemeente buitenlandse documenten aanleveren? Houd er dan rekening mee dat 2 maanden te kort zijn. Het is verstandig om op tijd te informeren welke papieren u nodig hebt en aan welke eisen ze moeten voldoen. 

Wonen u en uw toekomstige partner in het buitenland en wilt u in Nederland gaan trouwen of uw partnerschap laten registreren? En heeft tenminste één van u beiden de Nederlandse nationaliteit? Dan bent u verplicht om uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap te melden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand in Den Haag. Kijk voor meer informatie op de website van de gemeente Den Haag.

Voorwaarden

Naamgebruik

Indien u gehuwd bent (geweest) of een partnerschap heeft laten registreren kunt u door middel van een schriftelijk 'verzoek aanduiding naamgebruik' aangeven welke naam u door de overheid wilt worden aangeschreven. Lees meer informatie over naamgebruik.

Kosten

Uitgebreid huwelijk

Het uitgebreide huwelijk vindt plaats op een datum, tijdstip en locatie naar keuze en wordt voltrokken door een babs van uw voorkeur. Ook is het mogelijk om een locatie aan te wijzen als eenmalige trouwlocatie. Meer informatie hierover vindt u bij trouwlocaties.

Uitgebreid huwelijk op het stadhuis

  • Maandag t/m vrijdag van 08.30 t/m 15.30 uur, kosten €415
  • Zaterdag van 08.30 t/m 15.30 uur, kosten €1.000
  • Zondag van 08.30 t/m 15.30 uur, kosten €1.425

Andere locaties

  • Tijdstippen in overleg met de locatie en gemeente
  • Kosten op werkdagen en in het weekend  €415. Dit betreft alleen de leges van de huwelijksvoltrekking. Voor de kosten van de huur van uw locatie dient u contact op te nemen met uw trouwlocatie.

Basis huwelijk

Het basishuwelijk vindt op woensdagmiddag om 15.00 uur plaats. Het basishuwelijk wordt voltrokken in de trouwzaal van het stadhuis door een vaste babs die een korte standaard toespraak houdt.  Het huwelijk neemt van begin tot eind maximaal een half uur tijd in beslag. De kosten van het basishuwelijk bedragen € 200.

Gratis huwelijk

Op dinsdagochtend om 9.00 uur en 9.30 uur kunt u kosteloos trouwen. De huwelijksvoltrekking is dan zeer sober. De voltrekking vindt plaats in een spreekkamer in het stadhuis en duurt een kwartier. De huwelijksvoltrekking vindt plaats met alleen uw getuigen (minimaal 2, maximaal 4 personen).

Aanvullende kosten

  • Trouwboekje: €35
  • In behandeling nemen van de aanvraag aanwijzen eenmalige trouwlocatie: €100
  • In behandeling nemen van de aanvraag aanwijzen eenmalige BABS: €150
  • In behandeling nemen van een aanvraag om een gereserveerde datum voor de huwelijksvoltrekking te annuleren binnen een periode van 28 dagen voorafgaand aan die gereserveerde datum: €80

Babsen

Buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand

Maak kennis met onze Babsen.

Eenmalig aanwijzen BABS

Het is ook mogelijk om een aanvraag in te dienen voor het eenmalig aanwijzen van een persoon als een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. U leest op het aanvraagformulier die u hieronder bij downloads vindt welke bewijsstukken u dient aan te leveren. De kosten die zijn verbonden aan het in behandeling nemen van deze aanvraag vindt u onder het kopje “kosten”. 

Downloads

Contact met de gemeente

Wij werken alleen op afspraak. Maak zelf online uw afspraak of bel telefoonnummer 14 0541 tijdens kantooruren.

Heeft u een vraag en kunt het antwoord niet vinden op deze website? Neem dan contact met ons op.

Telefoon (0541) 58 81 11 of 14 0541
WhatsApp 31 6 22 86 03 83
Adres Ganzenmarkt 1, 7571 CD Oldenzaal
Postadres Postbus 354, 7570 AJ Oldenzaal

 

Openingstijden stadhuis

Wij werken alleen op afspraak. Maak zelf online uw afspraak of bel telefoonnummer (0541) 58 81 11

Maandag 08.30 - 20.00 uur
Dinsdag 08.30 - 17.00 uur
Woensdag 08.30 - 17.00 uur
Donderdag 08.30 - 17.00 uur
Vrijdag 08.30 - 12.30 uur

Hoe beoordeelt u onze website?

Heeft u opmerkingen over de website of mist u bepaalde informatie? Laat het ons weten. 

Reactieformulier